Boli, strzyka, trzeszczy. Nasz kręgosłup każdego dnia narażony jest na wiele sytuacji powodujących ból i przyczyniających się do powstawania wielu schorzeń. W przypadku kręgosłupa profilaktyka ma ogromne znaczenie i jest warunkiem zachowania zdrowia na długie lata. O tym, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, wydaje się, nie trzeba nikomu przypominać. Jednakże z roku na rok coraz więcej osób uskarża się na dolegliwości bólowe kręgosłupa. W dzisiejszym wpisie przedstawiamy 5 najważniejszych zasad, które należy sumiennie stosować na co dzień, aby móc cieszyć się zdrowiem i doskonałym samopoczuciem!

  1. Pamiętaj o prawidłowej postawie ciała

Pamiętacie słynnego Quasimodo bohatera powieści Victora Hugo „Katedra Marii Panny w Paryżu”? Zdecydowanie jego postawa ciała nie wyglądała atrakcyjnie. O tym, że nie należy się garbić, na pewno w okresie dzieciństwa przypominali nam rodzice i dziadkowie. Tylko kto wtedy chciał ich słuchać? Niestety zaniedbania z lat młodości mogą spowodować dolegliwości bólowe i schorzenia kręgosłupa na późniejszych etapach życia. Na szczęście zawsze jest odpowiedni moment na to, aby zatroszczyć się o prawidłową postawę ciała. Należy zwracać uwagę na to, aby chodzić wyprostowanym, stać zawsze na dwóch nogach, bez zbędnego podpierania się. Duże znaczenie dla zdrowia kręgosłupa ma również to, na czym siedzimy. Warto wybierać raczej wysokie, twardsze krzesła, zamiast głębokich foteli i kanap.

  1. Zacznij więcej chodzić

W dobie samochodów i innych rodzajów środków komunikacji miejskich zaczynamy się coraz mniej ruszać. To duży błąd, ponieważ codzienna aktywność fizyczna jest niezbędna dla zachowania zdrowego ciała. Idealnym rodzajem aktywności pozwalających odpowiednio zadbać o zdrowy kręgosłup jest chodzenie. Czynność ta uruchamia stawy u podstawy kręgosłupa, a także jest odpowiedzialna za pobudzanie głębokich mięśni stabilizujących podczas każdego kroku. Dzięki codziennym spacerom i marszom zadbamy nie tylko o swoje zdrowie, ale także zagwarantujemy sobie doskonałe samopoczucie. Pamiętajmy, że codzienne chodzenie nie powinno urastać do rangi treningu, ale stać się rutyną. Przeanalizujmy dokładnie plan dnia i postarajmy się go w taki sposób zmodyfikować, aby móc przez 15-30 minut poruszać się pieszo. Warto np. wysiąść z autobusu lub tramwaju kilka przystanków od domu i resztę drogi przemierzyć spacerem. Dla zdrowia!

  1. Wybierz odpowiednią poduszkę do snu

Statystyczny dorosły człowiek przeznacza około 8 godzin na sen. To dokładnie 1/3 całej doby, a więc naprawdę bardzo dużo. Dlatego też niezmiernie istotne jest, aby zatroszczyć się o spokojny i zdrowy sen. Oprócz materaca, którego zakup nie powinien być przypadkowy, a zdecydowanie przemyślany i w przypadku wątpliwości skonsultowany ze specjalistą, równie ważna jest również poduszka, na której śpimy. U wielu pacjentów skarżących się na dolegliwości bólowe ze strony szyi, barków oraz kręgosłupa przyczyną była nieodpowiednio dobrana poduszka. Najlepsza dla naszego kręgosłupa będzie poduszka ortopedyczno-korekcyjna, której zadaniem jest podtrzymywanie odcinka szyjnego oraz głowy przy zachowaniu naturalnej krzywizny kręgosłupa. Dzięki temu eliminujemy nacisk między kręgami oraz rozluźniamy mięsnie.

  1. Postaw na profesjonalny masaż

Masaż ciała ma niezwykle właściwości. Nie tylko zapewnia pożądany relaks i wprawia w doskonały nastrój, ale przede wszystkim posiada właściwości lecznicze. Wszystkie osoby, które odczuwają dolegliwości bólowe ze strony kręgosłupa powinny zapisać się na masaż. Zapewnia on wsparcie w rozluźnieniu mięśni przykręgosłupowych oraz grzbietu. W przypadku poważniejszych schorzeń kręgosłupa lub silniejszych dolegliwości bólowych niezbędne może okazać się wykonanie większej ilości masaży. Przypominamy, że w naszej przychodni oferujemy różnego rodzaju masaże, w tym również masaż leczniczy. Więcej informacji na ten temat znajduje się pod poniższym linkiem: http://www.portamedica.pl/uslugi/fizjoterapia/?portfolioCats=3

  1. Znajdź chwilę na relaks

Stres jest największym wrogiem naszego organizmu. Utrzymujący się przed dłuższy okres czasu wysoki poziom odczuwanego przez nas napięcia, nie służy zdrowiu. Wpływ oddziaływania stanu umysłu na ciało jest większy, niż może nam się powszechnie wydawać. W przypadku odczuwania dolegliwości bólowych warto wygospodarować w codziennym planie dnia chociaż krótką chwilę na relaks i ćwiczenia fizyczne redukujące napięciem mięśni oraz eliminujące ból.

Ból kręgosłupa może skutecznie uniemożliwić nam normalne funkcjonowanie i spowodować niemożność wykonywania codziennych obowiązków. Dlatego też niezmiernie ważna jest w tym temacie profilaktyka prozdrowotna. Pamiętanie o podstawowych zasadach dbania o zdrowie pozwoli nam zminimalizować ryzyko wystąpienia dolegliwości bólowych oraz pojawienia się schorzeń kręgosłupa. Już dziś warto zmienić swoje codzienne nawyki na zdrowsze!