Czy wiesz, że kości określane są przez lekarzy jako jedne z najbardziej zapracowanych tkanek w organizmie człowieka? Dlatego, aby móc cieszyć się zdrowiem oraz doskonałą kondycją kości, warto zadbać o codzienne dostarczanie im niezbędnych witamin i minerałów. W dzisiejszym wpisie zamieszczamy listę najważniejszych witamin i minerałów, dzięki którym kości staną się mocne, a ryzyko bolesnych złamań i pojawienia się osteoporozy znacząco zmaleje!

Wapń – niezbędny do utrzymania zdrowych i mocnych kości

Wapń znajduje się wśród makroelementów, które są niezbędne człowiekowi do życia. Mimo powszechnej znajomości tych badań, lekarze biją na alarm. Statystyczny Polak spożywa średnio około 400 mg wapnia dziennie. To niestety o wiele za mało, aby móc w prawidłowy sposób zadbać o kości. Aby uzmysłowić sobie, jak niepokojące są te statystyki, warto przypomnieć, że dla osób dorosłych rekomendowana ilość wapnia na dobę wynosi 1000 mg. Dodatkowo na poszczególnych etapach życia człowieka liczba ta ulega zwiększeniu. Podczas intensywnego wzrostu dzieci i młodzieży, potrzebują one nawet 1200 mg wapnia na dobę, a kobiety w ciąży oraz matki karmiące piersią powinny dostarczać swojemu organizmowi 1500 mg wapnia dziennie. Podobnie jak osoby w wieku menopauzalnym oraz osoby starsze.

Witamina D3 – wspiera utrzymanie poziomu wapnia na odpowiednim poziomie

Oprócz wapnia, który jest absolutną podstawą właściwej profilaktyki prozdrowotnej zdrowych i mocnych kości, istnieją również witaminy, których suplementacja powinna stanowić nieodłączoną całość. Wśród nich znajduje się witamina D3, której podstawowym zadaniem jest utrzymanie poziomu wapnia na właściwym poziomie. Jej działanie polega na pobudzaniu wchłaniania wapnia oraz fosforu do organizmu człowieka. Zaburzenie tego procesu może grozić między innymi krzywicą, osteoporozą i osteopenią.

Dzięki witaminie D3 możliwe jest kształtowanie się kości w prawidłowy sposób oraz o odpowiedniej gęstości. Nie możemy również zapominać o zębach, na które również powinniśmy zwracać szczególną uwagę, aby posłużyły nam na długie lata. Witamina D3 w bezpośredni sposób oddziałuje również na stan naszego uzębienia. Lekarze zalecają, aby dzienne spożycie witaminy D3 oscylowało w przedziale 100-500 mg.

Witamina K – kluczowy składnik stosowany z witaminą D

Witamina K znajduje się na liście składników odżywczych stanowiących olbrzymie znaczenie dla kości. Zapewnienie organizmowi odpowiedniej dawki tej witaminy pozwala na skuteczne zmniejszenie ryzyka złamań kości, rozwoju osteoporozy i osteopenii. Witamina K wpływa w bezpośredni sposób na aktywność osteokalcyny (białka niekolagenowego zbudowanego z 49 aminikwasów). Specjaliści rekomendują stosowanie witaminy K razem z witaminą D, ponieważ witamina K wzmacnia jej działanie. Oprócz suplementacji tabletek, warto również zadbać o to, aby w naszym codziennym jadłospisie znalazły się produkty bogate w witaminę K, czyli np. szpinak, brokuły oraz żółtka jaj.

O tym, w jakim stanie znajdują się nasze kości decyduje w głównej mierze regularne dostarczanie im niezbędnych witamin oraz minerałów. Pamiętajmy, że kości przez okres całego naszego życia pracują na zwiększonych obrotach, dbając o to, aby dostosować swój kształt i strukturę do zmieniających się obciążeń organizmu, a także funkcji, jakie muszą spełnić. Warto zwracać zatem uwagę na codzienną, zbilansowaną dietę, dzięki której zadbamy o kości. W myśl zasady, że zawsze zdecydowanie lepiej jest zapobiegać, niż leczyć. W przypadku kości jest to kwestia absolutnie bezdyskusyjna.