Wiosna to znakomity moment na wznowienie lub rozpoczęcie aktywności fizycznej. Coraz cieplejsze słoneczne dni sprawiają, że chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Jednak aby móc w pełni cieszyć się wiosenną aktywnością fizyczną, warto zadbać o zdrowie naszych stawów. W dzisiejszym wpisie podpowiadamy, w jaki sposób skutecznie się o nie zatroszczyć, aby uniknąć nieprzyjemnych kontuzji oraz wyeliminować ryzyko wystąpienia groźnych chorób!

Postaw na odpowiednie obuwie nieobciążające stawów

Jak wynika ze statystyk jednym z najchętniej uprawianych przez Polaków sportów jest bieganie. Ta dyscyplina nie wymaga odpowiedniej sali do ćwiczeń ani nie narzuca przedziału godzinowego, w którym możemy ją uprawiać. Jeśli mamy ochotę biegać rano – proszę bardzo, jeśli w godzinach popołudniowych – również nie ma z tym problemu. Jednak do bezpiecznego biegania nie wystarczy założenie codziennego stroju. Najważniejsze jest odpowiednie obuwie, zawierające specjalne, neutralne wkładki pomagające nam w efektywnym i zdrowym bieganiu, bez ryzyka bólu stawów. Najlepiej obuwia takiego szukać w profesjonalnym sklepie sportowym.

Zadbaj o odpowiednią wagę ciała

Kolejnym aspektem, który w bezpośredni sposób wpływa na prawidłową pracę stawów jest utrzymywanie prawidłowej masy ciała. U osób zmagających się z nadwagą oraz otyłością kości są nadmiernie obciążone, co może prowadzić do występowania urazów. Z otyłością są również związane poważne choroby, takie jak choroba zwyrodnieniowa stawów kolanowych oraz biodrowych. Badania naukowe nie pozostawiają żadnych złudzeń – na to, w jakiej kondycji znajdują się nasze stawy olbrzymie znaczenie ma to, ile ważymy. Pamiętajmy również, że dbając o odpowiednią wagę ciała będzie nam zdecydowanie łatwiej wykonywać systematyczną aktywność fizyczną.

Zapewnij stawom odpowiednią dietę

Czy wiecie, że także dieta ma bardzo duży wpływ na zachowanie stawów w doskonałej kondycji? Warto poznać listę produktów, które mają pozytywny wpływ na siłę stawów, kości i mięśni. W czołówce rekomendowanych pokarmów znajdują się produkty bogate w kwasy omega-3 (morskie ryby, owoce morza, orzechy), białko (mięso drobiowe, twarogi, kuskus, soja), a także w witaminę C (np. owoce cytrusowe) i D (największej ilości tej witaminy znajdują się w słońcu, a ponadto w śledziu oraz żółtku jaja kurzego).

Naucz się relaksować

Przewlekły stres może spowodować prawdziwe spustoszenie w naszym organizmie. To właśnie on jest „winowajcą” wielu chorób autoimmunologicznych. Osoby, które przez dłuższy okres czasu zmagają się ze stresującymi sytuacjami są narażone na długotrwałe napięcie mięśni, które wpływają na usztywnienie ścięgien oraz powięzi. Tak duże napięcie mięśni spowodowane stresem prowadzi do poważnych przeciążeń stawów. Warto więc w ramach działań profilaktycznych zadbać o codzienny relaks. Ciepła kąpiel, czytanie książek lub słuchanie wyciszającej muzyki sprawią, że nasz organizm wejdzie w stan pożądanego odprężenia.

Każdy sport powinien być uprawiany w sposób bezpieczny. Przed rozpoczęciem wysiłku fizycznego należy poddać analizie swój obecny stan zdrowia, aby w przypadku zaobserwowania jakichkolwiek nieprawidłowości, móc w porę podjąć leczenie i uniknąć bolesnych kontuzji stawów. Jednym ze sprawdzonych sposobów jest umówienie się na konsultację do lekarza specjalisty, który po wykonaniu rekomendowanych badań stwierdzi, czy możemy bez jakichkolwiek przeszkód uprawiać ulubioną dyscyplinę sportową. Więcej na temat zakresu diagnozowania i leczenia schorzeń ruchu świadczonych przez naszą placówkę znajduje się pod linkiem: http://www.portamedica.pl/uslugi/ortopedia/?portfolioCats=3